Jarní půst, dobrý zvyk vycházející z křesťanství

2. března 2020

Postit se 40 dní před Velikonocemi je křesťanská tradice. Člověk však nemusí být křesťan, aby se na jaře rozhodl pro očistu, ať už těla nebo duše (ruku na srdce: kdo si myslí, že nejsou propojené?). Článek trapeutky a koučky Petry Mocové, jak využít jarní postní období pro zlepšení svého života.

Jarní půst, dobrý zvyk vycházející z křesťanství
2. března 2020 - Jarní půst, dobrý zvyk vycházející z křesťanství

V únoru čím dál víc lidí trénuje svou vůli zkouškou abstinence v rámci suchého února. Půst můžete vnímat jako potrénování vůle, kdy se vzdáte něčeho, čemu rádi holdujete a zjistíte tak, jestli toho nejste otroky (znáte to o dobrém sluhovi, ale zlém pánu? :). Nebo můžete půst vnímat jako určitý druh pokání, zpytování svědomí, zamyšlení se nad sebou sama. Díky tomu, že se člověk něčeho vzdá, získá tak víc času na něco jiného. To může být - v křesťanské tradici - více času na vztah s Bohem, ale samozřejmě se to dá pojmout i jakkoliv jinak. Ústředním tématem je očista od něčeho, co člověku neprospívá a zamýšlení se nad tím, co prospívá více. Můžete si díky tomu uvědomit, co vám v životě škodí, kam nesměřovat vaši životní energii, trávit víc času s rodinou, blízkými lidmi, atd. A právě proto je půst tak důležitý. Dává vám prostor uvědomit si vaše návyky, a rozhodnout se jakou cestou se vydat. Protože bez toho byste možná dál pokračovali vyšlapanou cestou v režimu autopilota.

Jak to udělat, aby pro vás půst mohl být přínosný a neuškodil vám?

V první řadě si uvědomte, od čeho a jak dlouho se chcete postit? A také co by vám to mělo přinést?

Možná se chcete postit od sociálních sítí, cigaret, alkoholu, masa,… Nebo zkrátka na určitou dobu vynechat danou konzumaci toho, čím si neprospíváte. Rozlišila bych tedy úplnou abstinenci a tzv. "kontrolované množství". Při této variantě konzumaci úplně nevyřadíte, ale pouze snížíte množství. I to je samozřejmě možné. Nechala bych na uvážení každého, jakou cestou se chce vydat. Každý krok směrem ke zdravějšímu životnímu stylu spojený s určitým pokáním je dobrý směr. 

Cukr, fastfood a zdravé jídlo

U svých klientů nezřídka vidím velkou konzumaci cukru. Cukr může být součástí zdravého jídelníčku. V ideálním případě by měl být nejvíc zastoupen polysacharidy. Tím myslím především celozrnné obiloviny a luštěniny. Ale i ovoce do našeho jídelníčku patří. Držela bych se rčení, že neexistuje zdravá a nezdravá potravina, existuje pouze zdravé a nezdravé množství. Zamyslete se však, jestli cukru nepřijímáte zbytečně moc? Takové limonády, dorty, sušenky, cukrovinky, slazené mléčné výrobky… To všechno můžeme zařadit do kategorie "cukru navíc" a může to být téma vašeho půstu. Je na vás, jak velký krok se rozhodnete udělat. Jestli si odepřete veškeré sladkosti navíc, nebo jestli ovocný jogurt nahradíte bílým s kouskem ovoce nebo ho sníte jen tak samotný. Inspirací do začátku vám může být ukázka ebooku o zdravém mlsání.

Podobně by se to dalo pojmout i s dalšími "jídelními hříchy" např. fast foodem. Je možné se postit od návštěvy fast foodů, vynechat smažené pokrmy a buď si vařit doma, nebo navštěvovat zdravější restaurace, kde ideálně polovinu talíře tvoří zelenina. Podobně se to dá pojmout i s alkoholem. Opět bych nechala na každém, jak velkou míru půstu si zvolí. Někdo si alkohol odepře úplně, někdo si ho dovolí jenom o víkendu nebo při výjimečné příležitosti (pak je ale otázka, kde stanovíte onu hranici…).

I při půstu však nezapomínejte na zásady zdravého stravování. Neexistuje jednotný doporučený jídelníček pro všechny. Existují však doporučení, kterých se můžeme držet všichni. To, že máme jíst pravidelně, pestře, vyváženě, nevynechávat hlavní jídla, dostatečně pít a věnovat se pohybové aktivitě. Rozdílné je pak množství a vůbec co komu vyhovuje. Někdo se rád nají 3x denně ve větším množství, někdo zase potřebuje jíst častěji v menších dávkách. Vnímejte vaše tělo a jeho potřeby. Je v pořádku, je to každý máme jinak. I při půstu nezapomínejte na vyvážený jídelníček, tedy aby vám nechyběly žádné makroživiny (bílkoviny, tuky, sacharidy). Se zdravým jídelníčkem je pak spojený i příjem mikroživin (vitamínů a minerálních látek). Nedělejte žádné extrémy a buďte k sobě laskaví.

Půst jako příležitost

Na závěr bych znovu ráda zopakovala, že půst může být prostředek vidět sebe sama víc pravdivě a mít víc času na vztah s Bohem nebo na cokoliv jiného, čemu se člověk rozhodně dané období zasvětit. Můžete si to představit tak, že při půstu ze sebe shodíte masku a vidíte se více pravdivě, činíte pokání. Schopnost něčeho se vzdát je jednou ze ctností. Můžete to brát jako potrénování vůle. Zjistit, jestli náhodou nejste závislí a v otroctví dané slasti. Zároveň je to i zdravé. Můžete na sebe být hrdí. Mimo jiné i proto, že jste podpořili tento dobročinný projekt. Moc vám za to děkujeme.

Naše sbírka v číslech

Postní sbírka pomáhá 0 let
Darovali jste více než 0
Pomohli jste v 0 zemích světa
Letos potřebujeme 0